Låt bitterheten fly all världens väg...

Att leva i en alldeles för liten värlD, utan stimulans kan sätta spår. Man låter bitterheten ta över och man växer inte och utvecklas i ett samspel. Man glömmer att andra påverkas och har lite tolerans. .. för BITTERHET  förgiftar omgivningen.

Man glömmer hur bittra människor reagerar  när man har fullt upp att få andra runt om att växa. Det gör man genom att vara positiv, ärlig, se möjjligheter och förmedla hopp. Att vara en fast och stabil punkt. Att fostra barn har varit min fasa, skulle det vara ngt jag klarar... jag som inte kan få en hund att sitta eller ligga på kommando.... fattar varför hundägare klarar detta, om det varit min hund skulla jag säkerligen klarat detta oxå.


De som lever nära mig, vet hur mycket jag har kämpat för att vara där för mina barn. Och jag tycker själv att jag varit där. Inte lagt mig i för mycket. Klivit bort, klivit fram. Varit glad och varit arg. Alltid varit noga med att framhålla hur bra pappa Peter är. Han är det. Stark och med en tro på sin familj... Vi har Alltid försökt ge oss egen tid så vi orkar vara förälder och par.

Det vi har kämpat mest är att diskutera och ha lika regler till barnen som vi håller oss till. Det har varit nyttigt och det har varit där problemen varit... och som vi jobbat mest på. Ibland ger man efter om det finns bra argument. Gränser OCH regler är viktigare än ngn tror, om vi visar vikten av dem för andra så vill andra förhålla sig därefter för att passa in i normen. Träna läxor, tycker mamma och pappa det e bra och hjälper till... då gör de dem själva sedan. Man behöver ha metoder för sådant. 

Alla barn behöver ha tydliga förebilder, gränser och få omges av förnöjsamma vuxna och positiva inputs. Därför skulle vissa vuxna som inte klarar av att vara nöjda, glömma bort sig själv och sina egon ett tag. Ta på Er nya glasögon, våga se på världen ur ett roligare perspektiv, glömbort alla tråkigheter och använd din humor. Bjud på dig själv. Le, skratta lr gör bort dig.... jag lovar inget annat kommer att ske annat än att du blir gladare och självklart din omgivning.

Det blir övning ett. Träna på visa dig glad... ngn i din omgivning behöver din energi. Ge till dem


Kommentarer
Postat av: Anonym

Jag har sagt det hela tiden och säger det igen:

Du ÄR SET; eftertänksamt, klokt och lärdomsrikt skrivet. Och så j-a rätt!!

2009-10-28 @ 06:45:17
Postat av: Anonym

Bella baby, det var jättebra övningar igår, hoppas att jag inte var en av de där du nämner ovan pga.min kommentar, ser då hellre att du säger det direkt. Kram på dig och ha en bra och slö helg/Mammamia :)

2009-10-28 @ 12:08:12
Postat av: Anonym

Bella baby, det var jättebra övningar igår, hoppas att jag inte var en av de där du nämner ovan pga.min kommentar, ser då hellre att du säger det direkt. Kram på dig och ha en bra och slö helg/Mammamia :)

2009-10-28 @ 12:08:22
Postat av: erica

Bella, darling! Superbra skrivet! Håller med en av kommentarskrivarna...du ÄR set!

Du är också en särdeles god vän...och utifrån sett, en fantastisk mamma! EN jättekram till dig och om vi inte ses innan jag drar till Oslo...så hoppas jag du får ett kanonlov, med massor av positiva människor ikring dig.

2009-10-28 @ 16:51:31
URL: http://ericasvardag.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0