Hip Hipp HurrA!

Bästa vännen fyller 40år och blombella och maken uppvaktar med en tomatplanta,kanhända lite futtigt men rosor passar inte till henne från mig. Det skall vara så att hon och kärestan får njuta av solvarma tomater till midsommar. 

Jag har många minnen, de flesta handlar om vår tid ihop som kollegor, det var där vår vänskap startade. Tro det eller ej men vi är ganska lika, envisa, målmedvetna och älskar människor, vi var båda duktiga på olika sakeri restaurangbranschen. När vi var 14 år respektive 15 och hand om de flesta göromål på restaurangen. Det kändes kanon. Ett svårt ögonblick var När Erica skar sig svårt i fingret, då  fick jag inte köra henne till Krylbo vårdcentral ... allt berodde på en mkt sträng restaurangchef som styrde, jag var rädd för henne till en början

En annan gång var när jag skar av fingertoppen med skärmaskinen, då fick jag en örfil och Erica blev arg och sade ifrån,,, vuxna skulle lyssna även på tonåringar. När det fattades pengar i kassan, då fick vi ersätta detta utan protester eller koll att det fattades från dagskassan tidigare på morgonen, vi klagade men fick rätta oss efter beslutet.

Jag minns hur glada vi var att våra mammor lärt oss matlagning, eftersom vi plötligt en dag fick göra både omeletter, schnitzlar och femöringar, wallenbergare, Biffrydberg, Skomakarlådor, biffstekar, sallader och black and white. Erica och jag bankade schnitzlar i timmar, gjorde sallader i tunnor och skalade 30 kg lök varannan dag. Erica var liten i maten och åt varm toast  med bara ost hela första sommaren. Men vi visade att vi klarade jobbet genom att träna hemma och vara noggranna. DEt var underbart med mycket ansvar.

Efter ett tag bestämde vi att vi skulle reta restaurangchefen genom att låsa fast cykeln i en husventil, då samlade vi ihop alla pengar vi hade och växlade dem till småmynt och fyllde hennes skåp, en Robin Hood hämd större än annat. Hon tyckte att vi bara var ngra att tjata på och köra med och det fann vi oss i eftersom vi ville jobba inom restaurang.

Vi har upplevt mycket annat och jag önskar henne mkt grattis idag, från hela Blomqvist- familjen

Kommentarer
Postat av: erica

Käraste vännen!! Tack för tomatplantan som har fått en central plats i vår lägenhet, i väntan på att planteras ut vid nya huset. Tack också för att jag fick vara huvudperson i ett helt blogginlägg. Ja, Bellur...bi har så himla många minnen ihop...kan sitta i timmar och prata och skratta om allt vi gjort och upplevt! Bland det bästa vi gjorde på Centrumhets, var väl när iv band Giselas Cykel i ventilationstrumman och fyllde hennes skåp med tioöringar...skrattar...

Kram så länge vännen...ser fram emot festen...då ni alla samlas!

2009-05-07 @ 17:52:36
URL: http://ericasvardag.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0