SET-utbildningen

Trist men så var sista gången på utbildningen avklarad och jag kan bara såga att man vill lära sig mer, vilket faktiskt är ett sundhetstecken. Vi har fått lärt oss en del och haft massor av intressanta samtal i smågrupper och i helklass... Funderat över förhållningssätt och metoder som är till fördel för social och emotionell utveckling.

Intressant är faktiskt vad som är viktigtast... EQ eller IQ.... eller är IQ bara ett medel för att ta sig in till ett visst yrke eller arbetsplats? Inte i alla tillfällen behöver IQ vara större än EQ, man behöver oxå ha fokus, motivation, impulskontroll och andra sociala normer och regler med sig.... 

Både IQ och EQ kan tränas upp personligt och detta kan naturligtvis underlättas av att man är född eller får vissa egenskaper av sin omgivning. Det är härligt att detta med EQ uppmärksammas idag på ett annat sätt och att det gamla skolsystemet i england är förlegat med alla tester av kidsen i skolan. Själv antar jag utan skam i kroppen att min IQ är lägre än min EQ som jag tränar på dagligen... mina barn har också hög EQ.   


Jag funderar mer på detta....   

Kommentarer
Postat av: erica

...men när tänker du uppdatera? Nu går jag och lägger mig...helt ovetandes om vad som hänt dig över helgen...är det så vi skall ha det...

Kram

e

2009-05-17 @ 22:42:36
URL: http://ericasvardag.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0