Vin på gång....

.

Chateau Grand Cru är bokad och klar! Bussresan till Örebro avgår 08.50 från busstationen och hemfärd 16.00   M kt trevligt och ngt bubblande;) att se fram emot. Här skall provas Mum och Chablis och givetvis ett och annat Amaroner och givetvis Ripasso och Pinot Noir-viner. Temat är Tapas och till det passar sherry. ;)

Till helgen vll Blombella tipsa om Pinot Noir- viner med fantastisk vmat till. Pinot har gjort mig nyfiken och jag har satsat på det en period för att kunna lära mig att urskilja en, men jag har gått bet. Alla smakar olika, det beror på som för de flesta sorter , var de odlas, och vilken mark. Druvan blir lite sötare om den odlas där det finns mycket sol och då skiftar den i kvalité. Jag gillar bäst de Italienska eller amerikanska. Jag har testat en nyhet på systembolaget som var Bulgariskt och den var helt enkel usal. Jag köper ingen sådan pava mer.

Moody hävdar att Pinot från början var starten till vårt Rose´vin, som mår bäst av att serveras kylt, liksom pinot Noir. Ett bersåvin....De kan vara dyra eftersom druvan är svårodlad, men prova en billig vetttja.....

Jag gillar allra mest mat som "man lyfter på locket så är den klar" men den här är super och passar enormt bra till kycklingfile´eller till kalv eller fläskhare.

Ta och gör ett aromsmör med rödlök och sardeller och persilja. Gör rostad potatis i ugnen, gärna med rotfrukter i.
Servera köttet som torn och lägg en smarrig klick av sardellsmöret emellan. Servera med en genrös sallad till.
Prova ett Pinot Noir vin till

Kommentarer
Postat av: erica

ska bli så kul med grand cru...jag tänker bara dricka ripasso och amarone...kryddigt, fylligt ska det vara! Okej...lite skumpa går ner...

LÄngtar redan.

Kram och tack för bokandet!

2009-03-12 @ 10:13:39
URL: http://ericasvardag.blogg.se/
Postat av: erica

http://www.metrobloggen.se/jsp/public/index.jsp?article=19.965289



Gå in på den länken...DÄR har du din överkvinna på rimmandet!!! Se och lär

2009-03-12 @ 17:58:33
URL: http://ericasvardag.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0