Blombella listar...


Visste du att det finns 1250 olika sorters gerbera, att rosen enligt världens legend skapades från det havsskum som uppstod när Afrodite föddes och steg ur havet. Jag tvivlar på om det är verkligheten men det är en vacker historia. I dag skulle jag vilja vara som andra bloggisare och lista mina favoritblommor.

Nr  1. Ros - man tröttnar aldrig på dem och de finns för alla tillfällen och i alla färger.

Nr. 2. Tulipan- de är fantastiska denna årstid och får en att längta mot vår och sommar, bäst är den vita tulipanen som     står längst i vasen innan den slokar- passar alla

Nr3.   Orkideé- de är ljuvliga och hållbara, blommar om och om, när de får stå lite i exil och lite kyligt.

Nr4.   Brudslöja - De är helt enkelt oskuldsfulla och ljuvliga med sina småblommor

Nr 5. Vildros- är otroligt vacker när den slår ut och slår alla med häpnad, är dessutom i otrolig form nu

Nr6.   Gerbera - för sin skönhetsklass- stil

Nr7    Påskliljan- Otroligt färgrik symboliserar lycka och rikedom....jag tänker på William Blake

Nr 8   Fredsliljan- kan vara svårskött men alla älskar den för sin personlighet

Nr9.   Japanskt bollgräs- en perenn trädgårdväxt som är 1.60 hög

Nr 10. Nejlikan- som många varit trött på ett längre tag men som numer känns lite retro och inne, jag spår att den blir vårens snittblomma

  • Glöm inte heller att det är idag som man skall plantera sina paprikafrån om man vill driva upp dem på ett korrekt sätt.

Kommentarer
Postat av: erica

Sjysst lista...verkligen...själv gillar jag tulpaner mest av alla blommor...sen sidenblommor och eterneller...sen kommer suckulenter och kaktusar...sen alla andra. Men på ett annat plan...kommer amaryllisarna överst!!

Kram kära du!

2009-01-11 @ 17:12:05
URL: http://ericasvardag.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0