Vinterplanteringar är till för allmänheten



Idag, trettondagsafton är det bara två dagar till skolan börjar och man börjar ladda för det. Jag känner mig redo, jag har uträttat det som jag önskat och jag har fått mycket gjort ocvh längtar till en ny termin. Jag har förberett lite med film och filmfrågor och vildrosen skall hälpa med att ordna material som vi kan behöva till en dag med våra blomfrön. Även  idag hann jag med att vara social, en liten promenad med Vildrosen, piggar upp när det börjar skymma ute. Man förstår varför man behöver gödsla, gödsla extra med kväve och vattna för att blommor skall kunna växa i lagom lunk.  Hon och julstjärnan verkar ha varit snälla så även i år eftersom tomten dök upp med ett flertal presenter. De har de bra ihop, fast en vildros och en julstjärna passar i ett trevligt arrangemang.

Hjärtan på tråd verkar ha det bra i Stm och kommer snart uppklättrandes till oss i Dalarna, hon har haft extra bestyr i årets juletid men jag tror inte att hon stressar upp sig för det,  trots att hennes liv var i kaos under decembermånad. Jag väntar på att kylan skall lägga sig, det är inte bra med kylan...jag hatar den rättare sagt. Jag vill springa och gå ute utan att förgås av köldskador, det är som om kroppen spänner sig.

Jag skulle önska att vår kommun satsade lite mer på planteringarna i vår omnejd, det är viktigt att det ser trevligt och välskött ut med våra befintliga befintliga växter. Att de är i lagom höjd och att de har trygghetshöjd, dessutom skall trötta grenar bort och man skulle önska att förväxta plantor utbyttes mot andra. Vi har många parkarbetare som gör ett fantastiskt jobb med gallring och plantering och de har kunskap att veta vilka växter som växer utan bevattning etc. Det är lätt för många felfinnande människor att säga att plantor som planteras förstörs, dras upp och sprider jord på allmän plats. Att detta skulle vara ett argument till att inte plantera, men jag vet att de bara vill spara pengar.... Det är helt enkelt fel. Många glädjs av blommor, det ger uppmärksamhet  i positiv bemärkelse, det ger jobb. Jag funderar vilka områden som kan utvecklas och förskönas... när jag tänkt klart i den frågan så skriver jag mer. Nu skall jag återgå till min kycklingfilé. Våga tycka annorlunda------------------------

Mrs vallmoblomma, lite gråhårig men mer orange i tonen efter morgondagens färgning. 


Kommentarer
Postat av: vildros

Imorgon kära amaryllis ska vi färga kronbladen, jag bleka och du färga...månne blir vi vackra som snittblommor...eller fula som ogräs! Det får bli hur det vill...ingen tar oss för utseendet längre ändå. Tur att vi är så jäklans trevliga :)

2009-01-05 @ 20:31:20
URL: http://ericasvardag.blogg.se/
Postat av: erica

Snyggt Amaryllis! Nu är du snygg både i håret och i bloggen!

Goodnight sweetheart!

2009-01-07 @ 22:13:20
URL: http://ericasvardag.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0