Vattenliljor... hållbara och vackra att njuta av!



Jaha... så har arbetstempot piskats upp ytterligare och börjar gå mot rött läge på termostaten...
Morgondagen kommer att kantas av firande och muntra skratt, det är dags för den årliga blombazaaren. Blommor träffas och utbyter erfarenheter, några sprider glädje, medan andra sitter avvaktande på att bli  utmanade till ritig blombatalj. Det är inköpt med present till Glansorkidén och det är förberett med gödning och blompinnar. A-laget  det är de som gör det i år...
Jag har varit i idrottshallen och tränat med den graciösa paprikaplantan... han börjar växa till sig och blir efter nyår ympad till en kungspaprika, vilket glädje mig då  Paprika faktiskt är min favoritgrönsak...  när den tillagas och är som krispigast .  Jag  förstår inte alls hur man kan klara av att åka skridskor.... rakt går väl, möjligen en knäböj men utan blomkoreograf...... Hoppas att den friska Vattenliljan som mestadels brukar hålla till i Metropölen kan hjälpa mig lite med moves.   Hur gör jag annars?  :(

Vildrosen och Vattenliljan har matat blommorna i dag och jag tror det har gått bra för dem , Fredsliljan har skött dukningen medan Squashplantan har ordnat med pappersexercis. Amaryllisen vilar för fullt nu och har fått två knoppar som troligtvis står i grönskande blom före julafton. Amaryllisen har bara vattnats två gånger sedan den 15 november och den är underbart klarröd i själva knoppskalet.  Det kommer en tredje knopp längst nere i löken och jag hoppas den kommer blomma senare.  Jag har lite bekymmer med min Julros som jag ärligt vann på blomutlottningen och jag hoppas att skogskornellen skulle kunna ge några råd, den slokar och den verkar ledsen, kanske har jag för lite tid för den. Skögskornellens  Julros lever och frodas i trädgåden, trots att den anammat fel blomtillfälle... men bor man i  skogen kan årstiderna växla.

Veckans tips är följande:
Du ska inte ställa blommor i närheten av frukt och grönsaker, inte heller ska du ställa gamla dassiga, vissna blommor bredvid nya, de dör   ------- De avger etylegas-

Du skall inte heller ställa Daffodills med andra blommor eftersom de avger ett trögflytande blomvatten  som dödar de andra blommorna, jag vet inte vilket ämne som bildas..... men tänk på att daffodills är en ensamblomma som gärna härjar i flock med likasinnade.

Lycka till nu när vi går mot tredje advent./ Mrs Amaryllis

Kommentarer
Postat av: vildrosen

Ber att få utöka blomfantasternas kunskaper lite med fakta om eten. Eten eller etylen som den också kallas, är ett kolväte med summaformeln C2H4. Eten är den enklaste av alkenerna (d v s de kolväten med dubbelbidning). Vid rumstemperatur är den en gas. Den förekommer i vissa växter som signalsubstans (talar om för celler vad de skall göra); den avges av vissa mogna frukter och kan få andra frukter/växter att mogna snabbare. Inom industrin används eten framförallt som råvara till plasten polyeten (PE) som är en av de absolut vanligaste plasterna i dagens samhälle.

Påskliljorna trivs med andra blommor, de vill bara inte dela vatten...de vill ha eget vatten annars avger de ett slem som täpper igen de andra blommornas vattenkanaler...

Den är helt enkelt emot den normativa två (eller fler)-samheten och trivs bäst med sina egna...eller att ha andra på avstånd...så kan även en vildros känna ibland :)

Tjobidoo



2008-12-11 @ 07:25:14
Postat av: vildros igen

By the way, vid vägen...

Tack för fint glöggarrangemang!

2008-12-11 @ 07:26:46
Postat av: mrs amaryllis

Glögg är mycket bra för växter och etylengaser som utsöndras påskyndar blomfaserna...alla måste igenom dem...men det skall gå sakta så man lär sig av dem / amaryllis i topp det är ingen sopp!

2008-12-11 @ 16:07:39

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0