En tanke i odlarens vardag...

Att vara utomhus på vårkanten är fantastiskt... jag tar mig gärna morgonkaffe på bryggan.

Vid odling i växthus skiljer man på varmhus och kallhus, med kallhus menas växthus som inte är försett med värmesinstallation. I år tänker i alla fall jag satsa på ett nytt växthus om jag är kapabel att ha ett....jag vet bara inte riktigt var jag skall ställa det.

Likaså måste jag tänka på det där med vattningstekniken. Idag hämtar jag vatten från älven, men jag lyckas alltid vattna lite ojämnt så det skall jag träna lite mer på. Att vattna  i växthuset när det är kolossalt varmt är bra för då sänker man tillfälligtvis tetemperaturen och höjer luftfuktigheten. Dessutom dör inte plantorna...Men Blom-bella kan berätta om en hederlig regel,  att aldrig vattna efter kl 14.00. Detta eftersom luftfuktigheten blir för hög under natten ,.....det bildas mögel och gurkbladen blir ljusgröna av svampangrepp. Detta är ett fenomen som jag studerat i många år- men aldrig lärt mig.

Men tillbaka till vinterns glädjeliv: Idag lekte jag med paprika- och äggplantor, vildrosen var med som ett wildcard bland dessa och även om hon blev lite sargad så hoppas jag att hon prunkar som tidigare under dagen. Man blir lite blåslagen och liknar mest en en klängranka, jag har ingen teknik i att leka. Paprika och äggplantor är inte känsliga alls. En tidig äggplanta  - * Blacknite*- , utmärkte sig extra mycket.... Det kanhända att den ibland vid odling framstår som .......lite övermogen och besk i perioder. Den har en svart violettfärg som kan framträda i skiftningar     :-). 

På onsdag skall plaNtorna på winery träffas, det blir prydnadsväxter och blomsterlökar och i en salig julgrupp, inte att förglömma en och annan julstjärna....funtastiskt

/ Blom-bella, mrs Amaryllis 

Kommentarer
Postat av: vildros

Aj aj aj...ljumsken blåslagen av vildsint amaryllis. Får dock medge detta - Amaryllis - du är en fena på innebandy! Men tuff att möta. Jag fick magsjuka och blåmärken efteråt. En sjukdag också...dyrt nöje med innebandy! Men kul. Jag har anammat och förfinat din vattningsregel. Jag vattnar aldrig efter kl 14 och endast första söndagen i varje udda månad som börjar med ett j. Det är vattningsregel som passar väldigt få blommor...men är ändå en regel.Som passar suckulenter...och eterneller...

2008-12-02 @ 16:04:40
Postat av: vildros

Har Amaryllisen vissnat? Man undrar ju över alla blomtips man trodde att man skulle få!

2008-12-06 @ 08:47:41

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0