Paradiset.........




Att resa till ett varmare klimat i dessa tider känns lockande, men ändå känns det skönt att vara hemma. Det är bra att ha något att längta till när man inte längtar ifrån. Att njuta av dagen som är. Snart är det dax för lite ledighet och oj vad man skall njuta av den och få tid att hämta igen genom att vila, umgås och ta dagen som den kommer. Igår var jag i kopparhallen och stod i kiosken när den rödrandiga miniamaryllisen spelade match mot Falun, även den rosaflikiga amaryllisen var där med sin vän den skimrande tulipanen. Det gick i motgångens tecken och det blev förlust trots blommornas kämpaanda. De är duktiga båda minisarna- skönt att de kan växa och bli stora i bra jord.

Jag tog mig även tid för att besöka vildrosen då julstjärnan var ute på mingel i jultider. Väl där fick jag mig en riktigt god och varm kopp kaffe och vi pratade lite och sjöng så vi blev lite glada och hesa... inför julen. Alla blommor gillar musik.  Vi skall testa julglögg i veckan och planera julshow och det länns som en bra uppladdning.....Därefter tog vi en blöt promenad och det är vad man kan behöva så här i jultider. Mössa på, vantar på. Tyvärr kommer det inte att finnas tid under måndagen att åka hem till skogskornellen då vi ånyo måste kämpa med våra julsånger....
Idag arbetar silvertallen och miniamaryllisen är i Sälen på lite handboll. Då skall jag passa på att åka hem till de gamle och kanske köpa någon julkLAPP, det är skönt att ha det gjort..
 
Jag är glad att ni har anammat min vattningsregel - att inte vattna efter 14.00, Jag måste även tillägga att när det blir för varmt när man odlar växter, så kan de ta skada om de står i direkt ljus. Att tänka på då är att minska ljusinsläppet genom att skugga. Bäst skuggning blir det om man i växthus eller på balkonger drar över skuggväv på plantor, eller helt enkelt skyndar sig att flytta växterna..... med en förnuftig skuggning kan man sänka temperaturen i växthuset med 6-8 Grader.
I morgon är jag återigen på plats och skall träffas ägg-och paprikaplantan, vildrosen och blomman för dagen och julsjärnan. Kanske kan fredsliljan brygga lite kaffe så att jag känner mig redo för den ganska späckade veckan då alla skall gödslas och då agnarna skall skijlas från vetet.

Jag önskar alla en riktigt arbetssam vecka och uppdateringarna skall flöda... Carpe Diem / Blm 

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0